Planidoo maakt organiseren eenvoudig.
Wat is Planidoo? Ik doe mee
Planidoo - home

Tips: sociale media tijdens je event

Inhoudsopgave

    Tijdens je event actief zijn op sociale media is een slimme zet! Met een paar eenvoudige tips zorg jij dat ze naast het babbeltje aan de toog, voor de dj booth of aan die foodtruck, ook online een conversatie starten. Waarom is dat belangrijk? Het bereik is nu eenmaal heel groot online. Hoe meer mensen jouw foto’s en belevenissen delen, hoe meer promotie en herkenbaarheid je krijgt. Een gouden raad: gebruik het!

    sociale media 2.jpg

    Kies een goede #hashtag

    Een hashtag is als een soort label voor je event. Hoe bepaal je of je er een goede hebt gevonden? Controleer eerst en vooral of hij gemakkelijk te onthouden is. Test bijvoorbeeld bij een kennis of een vriend. Ga na of je hashtag uniek is. Het is tien keer interessanter als hij nog niet bestaat. Je wilt toch dat elke bezoeker via die hashtag enkel berichten terugvindt over jouw event? Herkenbaarheid is de laatste belangrijke sleutel. De link moet duidelijk zijn. Koos je als naam 'Dreamfest', gebruik dan #dreamfest2017 (als dat nog niet bestaat natuurlijk). Converseer daarnaast met iedereen die de hashtag gebruikt. Op die manier geef je jouw event een 'gezicht' en wordt interactie pas echt boeiend.

    Upload in real time

    Gebeurt er iets grappig back stage? Eén van de artiesten heeft een boodschap voor zijn fans? Geef je de sfeer weer van het moment? Laat je bezoekers aan het woord? Filmen, uploaden, posten! Het zijn maar een paar ideeën om je Facebookpagina, Twitteraccount,… tot leven te brengen met sfeervolle en unieke verhalen. Foto’s, video’s en quotes werken het beste. Je betrekt er op die manier de evenementbelevers bij en bereikt zo ook de mensen die jammer genoeg thuiszitten. Als bezoekers zelf voor de camera mogen spreken, is de kans groter dat ze hun eigen sociaal netwerk aanspreken en je event automatisch op de feed van hun volgers verschijnt. Vergeet niet om ze te taggen of naar ze te verwijzen met het @-teken. Een kort voorbeeld: Als het Twitteraccount ‘Michael Jackson’ heet, zet dan bij de boodschap ‘@MichaelJackson’.

    Stel wedstrijdvragen

    Interactie uitlokken, mensen aanzetten om je event te delen, je pagina te ‘liken’ en hun vrienden erbij te betrekken: dat is jouw doel! Wie wint er nu niet graag iets? Juist, niemand. Dat moet niet moeilijk zijn. Stel via je social-mediakanalen één vraag en voeg één vereiste toe om te winnen. Een voorbeeld: hoeveel bezoekers had het evenement vorig jaar? Ze kunnen alleen winnen als ze het juist beantwoorden én je pagina op Facebook delen. Je kan ook een fotowedstrijd doen. Plaats een oproep om een foto te posten van de meest origineel geklede bezoeker. Welke prijs krijgen ze? Geef bijvoorbeeld een duoticket weg voor de volgende editie. Zo komen ze zelf opnieuw, misschien wel samen met iemand die er dit jaar niet bij kon zijn ;-).

    Blijf overtuigen, Tweetup anyone?

    Degenen die er niet bij zijn missen iets en dat mogen ze weten. Er zijn misschien geen tickets meer, maar gelukkig kunnen ze online deel uitmaken van je event. Volgend jaar een nieuwe editie, right? Een 'tweetup' is een bijeenkomst die je via Twitter organiseert. Het komt meestal spontaan tot stand. De organisator tweet de tijd en locatie en andere volgers ‘retweeten’ dat. Voor je event zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een back stage gesprekje met een bekende artiest. Om te vermijden dat er te veel bezoekers tegelijk komen, vraag je om in te schrijven via Twitter. Op die manier beperk je het aantal ‘plaatsen’. Om het ook voor de thuisblijvers interessant te maken, kan je een tweetup organiseren in een café in de buurt na je event.

    Goede voorbereiding is alles

    Weet op voorhand wat je tijdens het event wil doen op je social-mediakanalen. Denk na over wie je verantwoordelijk wil stellen. Afhankelijk van wat je organiseert, is het beter om twee personen de taak op zich te laten nemen. Zo kan één iemand reageren op online reacties, terwijl de andere zorgt voor interactieve video’s en foto’s. Zorg ervoor dat ze goed gebrieft worden. Als je een (foto)wedstrijd wil doen, bedenk de vragen en concepten dan vooraf. Bepaal met hoeveel mensen je een tweetup wil organiseren, spreek vroeg genoeg af met een artiest als je een meet-en-greet wil doen als winactie, etc.

    Wat dan voor en na je event? Je vindt op Planidoo een aanzet voor een social-mediaplanning. Wanneer je een project aanmaakt en naar het tabblad ‘promotie’ gaat, vind je die terug.

    Wil je graag meer weten over promotie via sociale media

    Tips

    1. Planidoo - 2DS vzw

      Stop met zoeken naar informatie, gebruik Planidoo, hét gratis online platform waarmee de organisatie van vrijetijdsactiviteiten en evenementen met familie, vrienden, buren en/of vereniging gesmeerd loopt. Super handig én eenvoudig. 

      Doe meteen mee!

      Eerst wat meer weten over Planidoo? Ontdek hier de TOOLS om van jouw evenement een grandioos succes te maken.