Planidoo maakt organiseren eenvoudig.
Wat is Planidoo? Ik doe mee
Planidoo - home

Organisatiestress?

Inhoudsopgave

    De waarheid mag gezegd worden… Een evenement organiseren is niet simpel, je moet aan één miljoen dingen denken. Soms is het allemaal gewoon veel te veel. Het lijkt wel of de wet van Murphy een week aan een stuk actief is. Hoe kalmer je blijft, hoe hoger de slaagkansen. De kunst is dus om rustig te blijven op cruciale momenten. Laat de stress van je afglijden, volg onze manieren om daarin te slagen.

    stressCCOpublicdomain.jpg

    Durf hulp vragen

    Teamwork! Krijg je het niet klaargespeeld maar nadert de deadline? Mensen vinden het zo moeilijk om bij iemand anders aan te kloppen en toe te geven dat ze het eigenlijk niet alleen ‘aankunnen’. Het is nochtans doodnormaal en iedereen zit wel eens in zo’n situatie. Stap over die ‘trots’ heen en bespaar jezelf paniekaanvallen en hoofdpijn. Verdeel het werk dat je zelf niet afkrijgt. Praat over het probleem om nieuwe inzichten te krijgen van anderen en stress te verminderen.

    Loskoppelen

    Let it go! Let it go! Voila, ik heb je meteen focus gegeven op iets anders (wie de animatiefilm ‘Frozen’ heeft gezien zal me begrijpen ;-).) Loskoppelen van je to-dolijst is even belangrijk als productief werken. Zonder complete ontspanning kan je gewoon niet effectief en efficiënt blijven doorgaan. Investeer tijd in je hobby’s en in relaxen.

    Dankbaarheid

    Mensen die dankbaar zijn voor wat ze hebben, zijn goed bezig! Het zou je beter gezind maken en het vermindert de aanmaak van het stresshormoon (cortisol) in je lichaam. Schrijf dus eens op wat er wél allemaal goed loopt en waar je dankbaar voor bent. Dat kan zowel gaan over je evenement als over je dagelijks leven. Je zal ervan schrikken hoe lang die lijst kan zijn.

    Minder cafeïne

    Wanneer je cafeïnehoudende dranken drinkt, zou je lichaam sneller adrenaline aanmaken. Bij te veel cafeïne kom je daardoor in een soort vechtmodus terecht. Het hormoon bestaat om ons te beschermen wanneer we in gevaar zijn. Je reageert sneller. We willen graag alert zijn wanneer een bruine beer ons achterna zit in het bos, toch? Maar is dat nodig op het werk? Of je die e-mail nu 5 minuten later stuurt of nu, no one is going to die. Twee kopjes per dag zou een goede balans zijn, anders maak je dus te veel adrenaline aan en dan voel je je gestrest. Alternatief? Het klinkt misschien saai, maar water is de sleutel.

    Slaap je stressvrij

    De kwaliteit van je slaap is zo belangrijk. Niet alleen verwerk je de dag en verbeter je de hersenactiviteit, het maakt je ook weerbaar en zorgt dat je gefocust bent. Slaaptekort doet het stressniveau in je lichaam automatisch stijgen, zonder dat daar een aanleiding voor hoeft te zijn. Je hebt slapen m.a.w. broodnodig om er de volgende dag weer fris tegenaan te kunnen. Denk dus niet dat het geweldig is als je van ’s morgens vroeg tot in de late uren doorwerkt. Je zal het de volgende dag bekopen en willen oplossen met cafeïne… Vroeger stoppen en meer slapen zal uiteindelijk betere resultaten opleveren.

    Eet gezond

    Eerst en vooral: eten betekent pauze. Het is een slechte gewoonte om achter je pc te eten. Maak gebruik van dat moment om kort je batterijen op te laden. Snel een suikerachtige koek in je mond steken voor wat energie? Binnen de kortste keren krijg je een suikerdip, is je energie zoek en je honger naar suiker opnieuw groot. Het is gemakkelijk om naar een kant-en-klare maaltijd te grijpen om tijd uit te sparen. Hou je lichaam scherp door gebalanceerd te eten met veel groenten en fruit, voldoende water en gezonde tussendoortjes.

    Beweeg

    Sport het van je af. Tijdens je loopsessie, wandeling, tennismatch,… komt het gelukshormoon serotonine vrij. Daarnaast vermindert tegelijkertijd het stressniveau in je lichaam. Je focus ligt op die danspassen onder de knie krijgen of op je voeten die de zachte ondergrond in een joggend tempo raken. Het spreekt voor zich dat er dan geen tijd is voor angst en stress over de organisatie van je event bijvoorbeeld.

    Nieuw perspectief

    Je veroorzaakt stress door te denken in negatieve termen. ‘Dat krijg ik nooit klaar, die deadline moet echt opgeschoven worden.’ ‘Mijn baas zal het mij nooit vergeven.’ ‘Alles gaat verkeerd.' STOP! (Hammer time). Serieus, negatief denken maakt het erger. Wat is de oplossing? Schrijf op wat er verkeerd gaat en sta vooral stil bij de oplossing. Zie in dat niet ‘alles’ misloopt en je elke situatie tot een goed einde zal brengen!

    Tips

    1. Planidoo

      Wil je het risico niet lopen om een actie of interessante artikels te missen? Ontvang onze maandelijkse tips in je mailbox!
      Nieuwsbrief