Planidoo maakt organiseren eenvoudig.
Wat is Planidoo? Ik doe mee
Planidoo - home

Interne evaluatie is noodzakelijk

Inhoudsopgave

    Het lijkt voor de hand liggend, maar te veel mensen slaan deze stap over. Niet alleen omdat de nood aan rust na afloop van je event zo hoog is, maar stiekem ook omdat het gewoon niet het leukste onderdeel is van het organisatieproces. Maak desondanks gebruik van een goed evaluatiemoment. Je leert er meer uit dan je denkt en neemt de juiste bagage mee naar een volgende editie. Zie het als een tool voor toekomstig succes!

    evaluerenCCOpublicdomain.png


    Eventevaluatie splitsen we op in twee onderdelen. Je hebt enerzijds de feedback van de bezoekers. Zij beleefden je event stuk voor stuk op hun manier. Waardevolle terugkoppeling alert! Anderzijds heb je de interne feedback van je team en je leveranciers. Eerder verscheen er al een artikel over externe feedback. Je komt zo heel wat te weten over de wensen, noden en ergernissen van je gasten. Gebruik een aantal manieren uit bovenstaand artikel om respons van je bezoekers te verzamelen en neem ze mee op in je evaluatiemoment. Zij zijn immers de reden waarom je event überhaupt bestaat en plaatsvindt. In dit artikel focussen we op interne evaluatie.

    Teamevaluatie

    Ga als volgt te werk: bepaal vooraf een datum waarop het finaal evaluatiemoment met je teamleden plaatsvindt. Je doet dat best op de dag na het event want hoe dichter bij, hoe beter. Laat je medewerkers vooraf nadenken over een aantal cruciale vragen die je nadien in groep bespreekt. Desnoods geef je een vragenlijst mee.

    Concentreer je hier op hoe de planning van het event verliep en hoe de uitvoering was op de dag zelf. Als laatste bepaal je actiepunten: wat nemen we mee naar volgend jaar, wat schrappen we en welke nieuwe ontwikkelingen voegen we toe?

    Enkele voorbeelden

    Ongetwijfeld zijn er nog veel meer interessante vragen die je kan stellen. Om er de juiste uit te halen voor jouw interne eventevaluatie let je erop dat je:

    Een paar aandachtspunten

    Geen zin in? Ik snap het! Evalueren is niet meteen het leukste om te doen. MAAR… Hou dit in je achterhoofd en je vindt vanzelf de motivatie: De informatie die je hieruit filtert, dient om jezelf, je klanten, je team én je bezoekers blij te maken en te houden. Side note: Zo komen ze terug voor meer! Go for it!

     

    Tips

    1. Planidoo

      Wil je het risico niet lopen om een actie of interessante artikels te missen? Ontvang onze maandelijkse tips in je mailbox!
      Nieuwsbrief