Planidoo maakt organiseren eenvoudig.
Wat is Planidoo? Ik doe mee
Planidoo - home

Hoe maak je een event website ?

Inhoudsopgave

    Hoe? Met Planidoo natuurlijk! In minder dan 5 minuten tijd maak je een volwaardige minisite aan voor je evenement.

    Registreer je eerst op Planidoo. Dat gaat heel snel en is (én blijft) volledig gratis.

    We hebben je e-mail enkel nodig om jouw gegevens veilig te kunnen bewaren. Wij haten spam even veel als jij dus dat sturen we zeker niet en we verkopen jouw gegevens ook niet aan derden.

    In 4 simpele stappen maak je een volledig gratis website aan voor je evenement die je zelf kan beheren en aanpassen wanneer nodig.

    Basisinformatie ingeven

    klik rechts bovenaan op "Inloggen" en dan op "Nieuw project" aanmaken. Je geeft je project een Titel (de naam van je evenement bijvoorbeeld) en selecteert het Type evenement. Dit is niet alleen informatie voor je lezers maar bepaalt meteen ook welke informatie je nadien te zien krijgt. Zo zorgen we er voor dat je enkel die informatie ziet die relevant is voor het type evenement dat je organiseert.

    Tenslotte voeg je een Beschrijving toe. Dit kan zowel een leuke tekst zijn om je publiek warm te laten lopen voor je activiteit als een weergave van het programma van de dag. Als je nadien vrienden, buren, familie of leden van je vereniging uitnodigt om mee te organiseren in je Team zien zij ook deze tekst om hen warm te maken voor je evenement.

    Met de handige opmaakmogelijkheden zet je de tekst van je minisite volledig naar je hand. Het werkt net als je tekstverwerker

    Opmaakmogelijkheden van de beschrijving copy.png

    Als je tekst van een andere website of programma copiëert, plak die tekst dan altijd als "Tekst plakken zonder opmaak" CTRL+SHIFT+V

    Als je hiermee klaar bent, druk dan op "Opslaan". Je project is nu aangemaakt.

    Afbeelding toevoegen

    Een beeld zegt meer dan 1000 worden. Selecteer een leuke foto voor je minisite. Dit kan een afbeelding van de affiche zijn, maar ook een foto van de vorige editie bijvoorbeeld.

    De beste weergave krijg je als je geselecteerde afbeelding een liggend formaat heeft. Ze is best dubbel zo breed als ze hoog is. Om een zo goed mogelijke kwaliteit te hebben, kies je best een beeld van minstens 1200 pixels op 600 pixels. Je bestand mag niet groter zijn dan 3MB.

    In sommige browsers is je foto niet meteen zichtbaar in de preview. Klik op "Opslaan" en je ziet een miniatuur van je foto verschijnen.

    Als je een eigen foto gebruikt, zorg er dan wel voor dat je alle rechten hebt. Heb je geen goede foto's dan kan je steeds online zoeken naar afbeeldingen die je vrij mag gebruiken.

    Als je zelf geen foto hebt, plaatsen wij er een bij uit onze voorraad afhankelijk van het type evenement dat je organiseert zodat je minisite er altijd goed uitziet zelfs al heb je geen eigen foto.

    type event vb foto

    Detailinformatie ingeven

    Voeg hier de Start- en Einddatum en de Begin- en Eindtijd toe.

    Kies daarna de locatie van je activiteit. Vul het adres in onder Kies een locatie. Ken je het juiste adres niet? Geen probleem schrijf de naam van de locatie en Google Maps zal je suggesties geven. Kies de juiste locatie uit de lijst.

    Heb je nog geen zaal, vul dan gewoon de naam van de gemeente in zodat je de juiste informatie krijgt van de gemeente waar je het wil organiseren. Net zoals bij het Type evenement dat je organiseert, zal Planidoo je ook op basis van de locatie waar je het organiseert de relevante informatie bezorgen in je project- en werkomgeving zodat je niet meer moet zoeken naar de vergunning die je nodig hebt maar de vergunning meteen voor je neus staat waar en wanneer je het nodig hebt.

    Wil je specifieke informatie meegeven over de locatie zoals in welke zaal je evenement plaatsvindt (Bv. Café Den Tuub - zaaltje boven), voeg dit dan toe onder Locatie.

    Vermeld wie het evenement organiseert onder Organisator.

    De contactgegevens kan je in het veld Contactinformatie kwijt. Deze informatie verschijnt op je website. Ook in dit veld heb je enkele opmaakmogelijkheden:

    Opmaakmogelijkheden van de contactinfo copy.png

    Minisite publiceren

    Op basis van de hierboven toegevoegde gegevens kan je nu met één klik je eigen eventpagina aanmaken op Planidoo. Klik eerst op "Hoe ziet mijn minisite er uit?" Tevreden over het resultaat? Zet dan de schakelaar van UIT op AAN en druk op Opslaan en je minisite staat online. Eenvoudig en snel.

    Minisite-publiceren.gif

    Je kan bezoekers van je site ook reacties laten plaatsen. Zet dan Toon Facebookreacties op de minisite op AAN:

    Facebookreacties.gif

    Als je dit toegevoegd hebt, krijgt je minisite deze Facebookplugin onderaan de pagina.

    Facebookreacties op minisite.png

    Controleer of je minisite effectief online staat, door op de link "Hoe ziet mijn minisite er uit?" te klikken. Als onderstaande banner NIET meer bovenaan je minisite verschijnt, is je pagina vindbaar in Google en kan iedereen die naar je pagina surft de minisite bekijken. De indexering bij Google kan even duren dus geen paniek als je pagina 2 seconden nadat je gepubliceerd hebt nog niet vindbaar is via Google.

    Preview banner op minisite copy.png

    Om je minisite snel te promoten bij je Facebook vrienden, klik je op de Delen-knop van Facebook, die je onder het vakje met de detailinformatie vindt op je minisite:

    Delen op facebook copy.png

    Je kan de URL van de minisite ook gewoon knippen en plakken in een Facebook post.

    Soms krijgen we wel eens de vraag waarom je een mini website op Planidoo moet aanmaken voor je event. "Je kan dat toch ook op Facebook" horen we dan. Dat klopt natuurlijk maar er zijn 5 hele goede redenen om toch een minisite aan te maken op Planidoo

    Wil je meteen er aan beginnen en in minder dan 5 minuten een website maken? Doe dan mee!

    Ik doe mee!

     

    Tips

    1. Planidoo

      Op basis van het geselecteerde type evenement krijg je in je project- en werkomgeving relevante informatie over het geselecteerde type event. In de project omgeving een relevante boodschap van een leverancier. In de Takenlijst en in de rubrieken Organisatie, Promotie en Budget. relevante informatie ivm subsidies, vergunningen enz. Als je bv. een concert organiseert, krijg je tips om artiesten te zoeken. Bij een tentoonstelling laten we je weten waar je tentoonstellingsmateriaal kan ontlenen.