Planidoo maakt organiseren eenvoudig.
Wat is Planidoo? Ik doe mee
Planidoo - home

Feedback op jouw event

Inhoudsopgave

    Geen feedback is slechte feedback. Geloof me, je wil liever negatieve feedback dan helemaal geen terugkoppeling. Zo weet je waaraan je kan werken om je event nog succesvoller te maken. Je leert daarnaast alles beter afstemmen op de verlangens van je doelgroep. Hoe lok je waardevolle reacties uit? Speciaal voor jou, som ik vijf manieren op om opbouwende kritiek te krijgen van je bezoekers.

    feedback_cco_public domain.jpg

    Directe vraag zonder technologie

    Op een event vind je dikwijls kleine groepen mensen. Je kan daar perfect even met pen en papier naartoe wandelen en een fijne vraag stellen om instant feedback te krijgen. Niet: ‘Steek je hand in de lucht als je het evenement niet geslaagd vindt’. Wel goed is ‘Steek je hand in de lucht als je vandaag minstens één interessant contact maakte.’ Alles hangt natuurlijk af van waarnaar jij wil peilen. Maak het luchtig en houd het kort.

    Feedback knoppen

    Aan de uitgang kan je feedback knoppen installeren. Geef bezoekers simpelweg de keuze tussen een groene, oranje of rode knop. De meeste mensen weten dat groen zeer tevreden betekent, oranje gemiddeld en rood ontevreden. Voordeel? Het is heel eenvoudig en toegankelijk. Het nadeel is dat je slechts een totaalbeeld krijgt, geen concrete argumenten.

    Online enquête

    Een online survey is een van de handigste manieren om goede feedback te krijgen en gemakkelijk te verwerken. Vanaf het moment dat je de e-mail met de enquête uitstuurt, post je via sociale media dat deelnemers kans maken op mooie prijzen. Zo overtuig je om toch deel te nemen en vermijd je een directe klik op de ‘prullenbak’. Wat zet je best in zo’n enquête om ze interessant te maken voor jou en je publiek? Denk aan volgende punten:

    Beloon de invullers. Mensen komen naar je event om te genieten, niet om nadien surveys in te vullen. Maar je hebt nu eenmaal hun feedback nodig om het jaar nadien alleen maar positievere klanken te horen. Regel dus een aantal leuke prijzen met je sponsors zodat je er meteen een win-winsituatie van maakt.

    Vliegend personeel

    Afhankelijk van hoe groot je evenement is, laat je één of meerdere mensen rondgaan met tablets. Zorg dat de vragen kort en to the point beantwoord kunnen worden. Bijvoorbeeld: 'Vind je het personeel vriendelijk?'. Een extra motivatie om effectief deel te nemen, zijn gadgets. Spreek ook hier je sponsors aan zodat je een kleine beloning kan geven voor elke spontane deelname. Denk aan een sleutelhanger, balpen,…

    Polls via sociale media

    Laat de verantwoordelijke voor sociale media tijdens je event polls aanmaken die bezoekers in één klik kunnen invullen. Het is een simpele manier om tijdens het event een idee te krijgen van de algemene sfeer en (on)tevredenheid. Stel bijvoorbeeld de vraag: ‘Was de locatie gemakkelijk te bereiken?’. Kies voor drie antwoordopties zoals: ‘Ja, heel simpel’, ‘Dat viel mee’ en ‘Neen, slechte verbinding’. Je kan je online enquête aanpassen aan de polls. Merk je dat veel mensen ontevreden stemden op de locatie? Ga dan meer in op de reden waarom in de survey.

    Verzamel alles

    De bedoeling is dat je er samen met je team iets uit leert. Bundel de resultaten. Giet bijvoorbeeld alles in een Excelbestand om een overzicht te bewaren. Heb oog voor wat regelmatig terugkomt en vooral: ga er samen mee aan de slag! 

    Tips

    1. Planidoo

      Planidoo groeit snel. Er zijn bijna 10.000 bezoekers per maand en al meer dan 3000 gebruikers in Vlaanderen en Brussel. Ontmoet hen hier!
      Planidoo'ers